⚽️ Business Seats
|
Hoe omgaan met wereldproblemen die polariseren en overwaaien naar onze regio?9:30 - 10:45 | KEYNOTE | ⚽️ Business Seats
Wat doe je wanneer bijvoorbeeld het gewelddadige conflict tussen Israël en Palestina in Europa jodenhaat en/of islamofobie aanwakkert? Twee topscorers polarisatie, Naïma Lafrarchi en Stijn Sieckelinck, komen het stadion binnen. Ze trappen niet in de buitenspelval, maar doen interessante voorzetten voor de uiterst actuele kwestie dat wereldproblemen ook voor lokale polarisatie zorgen. Deze Derby België-Nederland werd een tijd terug opgestart in de vorm van brieven naar elkaar. De tweede helft vindt plaats op het podium van Frictiefest. BIO
Naïma Lafrarchi is juriste, opleidingswetenschapper, onderwijskundige en bijzondere leermeester islam. Ze bouwde de laatste twee decennia expertise op rond onderwijs en opleiding, professionele ontwikkeling en empathisch leiderschap binnen de bedrijfswereld. In het verleden deed ze onder meer onderzoek naar religieuze opvoedidealen bij Vlaamse moslimouders en -jongeren. Ze schreef diverse (inter-)nationale publicaties over islamitisch onderwijs en islamitische pedagogiek. In december 2017 verscheen haar boek Maakt religie een verschil?. Momenteel is ze aan de Universiteit Gent verbonden als onderzoekster. Naïma werkt er rond diversiteit, burgerschap en controversiële onderwerpen in het hoger secundair onderwijs. Dr. Stijn Sieckelinck is pedagoog en als lector Youth Spot-Jongerenwerk verbonden aan de Hogeschool van Amsterdam. Hij studeerde Sociale Pedagogiek aan de KU Leuven en promoveerde in de Wijsgerige Pedagogiek aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Hij ontwikkelde een pedagogisch perspectief op radicalisering, identiteitsvraagstukken en jongerenwerk in publicaties als ‘Reradicaliseren (2017) en ’Speelruimte voor identiteit (2021)’ Stijn woont nu ongeveer even lang in Nederland als in België en is vanuit die bevoorrechte positie in staat om de maatschappelijke opvoedvraagstukken in beide landen te belichten en daarmee opvoeders, leerkrachten en andere beroepskrachten te ondersteunen met inzichten en adviezen. |